Curatatul matelor si al burtii de porc



Craciunul inseamna pentru mine nu numai Nasterea Domnului, dar si bucuria de a decora bradul si de a face tot felul de bunatati...doar de as avea mai mult timp la dispozitie sa fac tot ce vreau!
Era o vreme (de trista amintire!) cand faceam sarmalele din carnati proaspeti, singurii pe care puteam sa ii gasim la alimentara. Acum avem carnuri din belsug, dar acestea sunt de la an la an mai scumpe. Anul asta, ca niciodata, aproape ca nu aveam speranta sa facem prea multe de Craciun. Noroc cu producatorii particulari care vand purceii crescuti de ei in ferme proprii si isi permit sa vanda la un pret mai mic, daca iei tot porcul.
Si cum romanul e inventiv, se asociaza cate doi - sau chiar trei sau patru - si iau un porc pe care il impart intre ei. Asa am facut si noi si uite-asa ne-am pricopsit cu un sfert de porc. Mai mult, cum ceilalti nu voiau sa ia capatana, organele si matele, le-am luat si pe-astea. Uite-asa am stat o jumatate de zi sa curat intestinele - groase si subtiri - precum si stomacul porcului, in care urma sa facem toba. Noroc ca am vazut cum se curata matele subtiri, cu ani in urma, cand am mai avut ocazia sa avem  un alt sfert de porc de la tara si sa facem carnati. Atunci  m-a ajutat o prietena, care a crescut la tara si stie cum se procedeaza. Am mai "exersat" de cateva ori, fie la mielul de Pasti, fie de Craciun cand am cumparat intestine necuratate de la macelarie....o adevarata placere!
Dar cum nimic nu e mai bun decat carnatii facuti in casa, mai ales pentru gurmanzi - asa cum suntem toti in familia noastra - trebuia sa ma straduiesc si sa curat matele. Multi ani n-am facut carnati, dar de cand prietena noastra Mari mi-a aratat cum se fac, am prins gustul si am incercat sa fac macar cate 10 m de carnati in fiecare an, inainte de Craciun. De obicei luam matele gata curatate de la magazin. Trebuia doar sa le pun in apa, sa se desareze si apoi erau gata de umplut. Carne am putut lua mereu de Craciun, slava Domnului, n-am dus lipsa pana acum. Chiar daca salariul nu era prea mare, dar cu prima de Craciun se rezolva. Dar nu si anul asta! Carnea e prea scumpa si banii sunt putini. Chiar si un sfert de porc nu e indeajuns pentru a face carnati cum ne-am obisnuit pana acum si sa avem si de friptura si de sarmale, chiftele si mancare. Am preferat sa nu mai facem carnati acum si sa pastram matele pentru altadata. Trebuia totusi sa le curat si am incercat sa fac asta cat am putut de bine.
M-am gandit sa fac cateva poze ca sa vada si altii, desi nu e asa placut la vedere. Totusi, pot sa-si faca o idee, mai ales daca nu au mai vazut niciodata cum se curata intestinele de porc. Nu e nimic greu, doar trebuie sa stii metoda. Eu am invatat ca trebuie sa folosesc un cutit cu care sa rad matul pe un fund de lemn, folosind partea netaioasa.


Intai se clatesc putin matele, prin interior si pe afara, ca sa se duca mizeria pe care o mai au, mai ales in interior. Apoi intorc matul pe dos cu ajutorul unui creion, in acelasi fel in care schimbi un elastic la pantaloni...pentru cei care stiu despre ce vorbesc! Pentru ceilalti o sa spun doar ca trebuie sa agati cu partea fara varf a creionului (se poate folosi si varful, daca nu e foarte ascutit, altfel poate sa rupa matul) marginea matului la un capat si se impinge acest capat in interior, tragand tot matul, pana cand iese pe partea cealalta si matul e complet intors pe dos.





Apoi asezi matul pe fundul de lemn si, cu partea netaioasa a cutitului, razi matul incepand cu unul din capete. Apesi indeajuns de tare (dar nu foarte tare!) ca sa razi toata mizeria de pe mat. Tii intai matul cu degetele si razui capatul matului, apoi tii capatul si razi de la capat spre capatul celalalt, putin cate putin, impingand mizeria - si din exterior si din interior - pana cand iese pe capatul celalalt.
Ai grija sa asezi blatul pe marginea chiuvetei si o farfurie in ea, in care sa cada mizeria din mate. Astfel poti sa arunci mizeriile fara a infunda chiuveta.



Cand ai terminat, intorci matul pe partea opusa (tot interiorul matului, nu il intorci pe dos). Matul s-a facut plat, dupa ras, asa ca il intorci pe partea opusa si razi bine si pe aceasta parte, ca sa nu ramana nici o mizerie lipita de intestin. Nu trebuie sa-ti fie frica pentru ca matul rezista, nu se rupe asa usor, decat daca il intepi sau apesi prea tare si razi prea repede.

NU TE GRABI CAND RAZI MATELE, ALTFEL RAMAI FARA ELE, PENTRU CA SE VOR RUPE! DACA NU AI TIMP SI RABDARE, MAI BINE ARUNCA-LE SI CUMPARA MATE GATA CURATATE.

Dupa ce cureti interiorul, intorci matul pe fata (tot cu creionul) si razui din nou si fata, peste tot (intai pe o parte, apoi si pe cealalta).
Intorci matele din nou pe dos si le pui pe toate in apa amestecata cu otet in proportii egale si 2-3 linguri de sare, dupa ochi. Nu strica sa pui oricata de multa sare! Pui si o ceapa curatata si taiata ca sa ia mirosul matelor. Mai schimbi apa cu sare si otet la cateva ore si le clatesti bine cu apa rece. Le lasi in apa rece pana le folosesti, dar nu mai mult de cateva zile. Daca vrei sa le tii mai mult, le scurgi bine si le pui cu multa sare intr-o cutie de plastic sau le pui in punga si le bagi in congelator.



Cu burta si matele mai groase e mai greu, pentru ca trebuie sa le freci cu sare si malai prin interior. Eu am frecat cu sare, pentru ca am citit undeva pe net ca malaiul ramane lipit de burta si de intestin si ca e mai bine sa freci cu sare. Pot sa spun ca am avut ceva emotii ca poate n-am curatat bine burta, dar dupa ce am facut toba am constatat ca nu are miros sau gust neplacut, deci am facut o treaba buna.



Si burta si intestinele groase le tii tot in aceeasi apa ca si pe cele subtiri. Intestinele groase trebuie curatate totusi mai bine - dupa ce le-ai intors pe dos - cu o lingura, apasand usor, dar cu grija sa nu se rupa.


Spor la treaba!

Comentarii

Postări populare