Torta de ciocolata cu visine din visinata



Chocolate cake with liquored sour cherries

Este o reteta foarte veche, "de cand era bunica fata"! Eu o am de la o vecina, aceeasi care mi-a dat si reteta de salam de biscuiti si pe cea de chec. Din pacate, a murit pana sa apuc sa ii cer si reteta de cozonac, pentru ca facea si un cozonac exceptional. Din fericire, am aceste amintiri de la tanti Nina si o pomenesc de fiecare data cand fac vreuna din prajiturile ei.
Torta de ciocolata cu visine din visinata nu este un tort normal, ci mai mult o tarta - cu crema deasupra blatului - de aceea i se spune torta. La inceput o faceam asa cum scrie in reteta, dar cu timpul am transformat-o intr-un tort, cu crema intre blaturi. Exista un motiv serios pentru aceasta schimbare : schimbarea cuptorului! Intr-adevar, atunci cand coceam blatul in cuptorul aragazului vechi, obisnuit - pe gaze - blatul se umfla, iar apoi se lasa, formand un gol, o cavitate, deasupra, in care intra perfect crema. De cand mi-am luat cuptor electric, blatul nu se mai lasa, ci ramane drept deasupra - ceea ce m-a determinat sa schimb forma tortului. Oricum ar fi, este la fel de bun, ba chiar mai bun. In forma lui initiala, de torta, cu toata crema deasupra, mi se parea putin cam gretos, chiar daca avea multe visine din visinata, care ii taia din gustul gretos de unt.

Ingrediente pentru o forma de 24 cm diametru



- 8 oua

- 1 cana zahar pudra (300g)
- 1/4 cana apa
- 100 g cacao
- 250 unt
- 2 linguri faina
- 1 cana visine din visinata (sau stafide inmuiate in rom, daca nu ai visine)
- 100g ciocolata menaj pentru decor
- o forma de tort (cratita) cu diametru de 24 cm


Pun la fiert la foc foarte mic (pe cel mai mic ochi) apa cu zaharul intr-o craticioara si las sa se topeasca zaharul. 


Amestec usor cu o lingura sau misc usor craticioara din cand in cand, pana se topeste zaharul.


Atentie : Siropul nu trebuie sa clocoteascaAmestecand in siropul care clocoteste, acesta se poate zaharisi.

Cand s-a topit zaharul si siropul e gata, iau craticioara de foc, pun toata cacaoa si amestec bine : intai mai cu grija, sa nu sara afara, apoi, cand s-a amestecat cu siropul, amestec cu putere, pana cand se incorporeaza si devine un amestec uniform.



Iau cam un sfert din compozitie si o pun separat intr-un castron mai mare, unde voi face aluatul pentru blat. 


Din restul compozitiei fac crema, chiar in craticioara in care am facut siropul de cacao. Las siropul pentru blat sa se racoreasca putin in castron si, intre timp, fac crema. Pun untul peste siropul de cacao, eventual taiata bucatele. Oricum, in contact cu siropul cald, si margarina si untul se topesc repede si pot sa le amestec foarte usor, pana cand se incorporeaza bine.





Crema e moale si onctuoasa, chiar curge putin.


Las crema sa se raceasca si ma apuc repede de blat, altfel se intareste siropul de zahar din castron. Dar chiar daca s-a intarit, ca o glazura, se inmoaie apoi, in amestec cu galbenusurile.
Dar inainte, dau drumul la cuptor la foc potrivit de 180C, ca sa se incalzeasca pana cand fac aluatul.
Pregatesc forma de tort (poate fi si o cratita) cu inel detasabil, pe care o tapetez cu unt si faina sau cu hartie de copt. E mai comod cu unt si faina, dar e mai sigur cu hartie de copt, pentru ca blatul este foarte pufos si se poate lipi de fund, in care caz e mai greu sa-l scot. 

 

Dar cu hartia de copt il scot imediat si apoi dezlipesc foarte usor hartia de pe blat. Decupez un cerc si 2 fasii de hartie de copt, cu care tapetez forma de tort, ca si la tortul "Tabla de sah".
Sparg fiecare ou si separ galbenusul de albus. Pun albusurile in bolul robotului de bucatarie, unde se vor bate spuma.


Amestec cate un galbenus in siropul de cacao racit din castron si amestec bine dupa fiecare. Nu adaug urmatorul galbenus pana cand nu s-a incorporat bine cel dinainte. 

 

Cand am pus ultimul albus in bol, pun si un varf de cutit de sare si dau drumul robotului la viteza maxima 4, timp de 2-3 minute, pana cand albusurile se bat spuma.


Amestec si ultimul galbenus si adaug 2 linguri cu varf de faina in aluat. Incorporez si faina.

 

Cand albusurile sunt gata, adaug cu paleta de cauciuc cate putin albus spuma in aluat si amestec usor, de jos in sus, ca sa nu se lase albusul. Mai adaug inca putin si amestec, pana termin tot albusul. Obtin astfel un aluat cremos si aerat.


 

Pun aluatul in forma si il nivelez cu o spatula.


Pun forma cu aluatul in cuptor la foc potrivit de 180C, pentru 15-20 minute.
Dupa 20 de minute, incerc aluatul sa vad daca e gata, introducand o scobitoare in mijloc. Daca iese curata, inseamna ca blatul e copt. Daca are aluat pe ea, mai las blatul sa se coaca pentru inca cateva minute.


Cat timp e blatul in cuptor, curat visinele de samburi.



Pastrez cateva mai mari, care si-au pastrat forma (nu sunt scofalcite, ci rotunde si netede) pentru a decora tortul.
 Apoi pun restul visinelor in crema, amestec usor si pun crema in frigider, pana cand va fi gata blatul.
Cand nu am avut visine din visinata, am folosit stafide inmuiate in rom (ca la cozonac) si au fost foarte bune.


Pot sa nu amestec visinele in crema, ci sa le pun peste crema, atunci cand montez tortul.
Cand blatul e copt, sting focul si il las sa se raceasca in cuptor, cam o jumatate de ora. 

 

Fiind foarte pufos, s-ar lasa daca l-as scoate afara imediat.
Dupa o jumatate de ora, scot blatul din cuptor si il mai las sa se racoreasca 10 minute. Apoi il scot din forma si il las sa se raceasca pe un gratar- cam o ora. Pentru ca nu am altul, folosesc gratarul de la cuptor, ca si la tortul "Tabla de sah".
Scot crema din frigider ca sa se inmoaie, pana ce se raceste blatul, pentru a o putea intinde pe tort. 
Dezlipesc hartia de copt de pe blat si il asez pe un platou.


Tai blatul in doua. 


Pun crema peste partea de jos care a ramas pe platou.


Pot sa pun crema si fara visine in ea si o intind uniform pe toata suprafata. 


Asez apoi visinele circular, una langa alta, infigandu-le in crema.


Ridic usor crema care a iesit pe-afara cu o paleta.


Apoi asez si blatul al doilea deasupra. Il apas usor cu mana. 


Nivelez crema de jur-imprejur cu o paleta sau cu un cutit.


Topesc ciocolata in bain-marie. Tai sau rup ciocolata in bucati cat mai mici si o pun intr-o craticioara mica sau un castron, care se asaza perfect peste o alta craticioara, in care pun un deget de apa


Pun craticioarele una peste alta pe foc mic si las sa se incalzeasca apa, care va topi ciocolata din craticioara de deasupra. Adaug 1 lingurita de ulei la 100g de ciocolata, pentru ca ciocolata sa se intinda mai usor.



Cand vad ca ciocolata incepe sa se topeasca, o amestec cu o lingura, ca sa se topeasca mai repede. 


Cand e topita toata, sting focul. Nu trebuie sa stea prea mult pe foc, altfel creste temperatura prea mult si se zahariseste. Am patit asa la tortul "Padurea Neagra".
Torn ciocolata peste tort 


O intind cu o spatula sau un cutit mai lat, cam la fel ca la eclerele cu ciocolata.


Daca ii pun visine deasupra, le asez imediat, ca sa se lipeasca de ciocolata.


Cateodata las tortul asa, simplu, doar cu glazura de ciocolata.


Pot sa fac decoruri de ciocolata, preferabil alba. Odata am avut niste fulgi de ciocolata pe care i-am presarat deasupra.

Altadata, am decorat cu triunghiuri de ciocolata si si cu stafide, cand ciocolata de deasupra era inca calda, ca sa ramana lipite bine.




Sau pot sa fac niste fluturasi de ciocolata sau alte forme, dupa ce inspiratie am in ziua respectiva.
Intr-un an, o colega m-a rugat sa fac un tort pentru fiul ei si l-am decorat mai deosebit, cu un brau de ciocolata alba, de jur imprejur.

 

I-am facut niste bezele de frisca deasupra, pe care am pus cate o visina cruda, de la congelator.

 

Pot sa decorez tortul cu ciocolata alba deasupra. Intai pun tortul glazurat cu ciocolata cu cacao sa se raceasca in frigider, timp de cateva minute, pana cand se topeste ciocolata alba in bain-marie, la fel cum am topit si ciocolata cu cacao.
Apoi decorez tortul dupa cum am inspiratie pe moment.
De ziua fiului meu, am decorat tortul cu ciocolata si visine din visinata, peste care am turnat fire de ciocolata alba, chiar cu lingura.

 

De ziua sotului meu, care e chiar de Halloween, am decorat tortul ca o panza de paianjen, cu ciocolata alba. Am pus ciocolata alba in cornet si am decorat tortul, la fel cum am facut si la tortul "Tabla de sah".
Intai am pus ciocolata peste visine si apoi am inceput sa trasez niste fire, de jur-imprejur. 


Apoi am trasat si niste fire pe marginea tortului.


A iesit frumos, desi nu prea arata a panza de paianjen. 


Am lasat tortul sa se raceasca pana a doua zi.


Cand tai tortul acoperit cu ciocolata, am grija sa incalzesc putin cutitul la flacara de la aragaz ca sa taie bine ciocolata si sa nu se rupa.




Blatul e foarte moale si pufos, desi nu e insiropat, iar crema e onctuoasa, cu multa cacao si foarte gustoasa, mai ales cu visinele din visinata. Glazura de ciocolata ii completeaza gustul si face ca acest tort sa fie delicios. E perfect pentru iubitorii de ciocolata!
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare