Briose


Briosa  cu fulgi de ciocolata deasupra tavii cu briose

De cate ori pomenesc de briose, nu pot sa nu imi amintesc de gustul brioselor din copilarie! Am incercat de nenumarate ori sa regasesc acest gust, dar nu  am reusit. Cu toate astea, fac mereu briose, care sunt mult mai simplu si mai usor de facut decat un chec sau alta prajitura. Doar amestec totul si le pun in forme. Pot sa le fac simple, cu cacao, cu fulgi de ciocolata, cu rahat, cu stafide, de dulce sau de post.
Deocamdata sa vedem reteta pentru briosele de dulce. Ingredientele sunt cam aceleasi ca la chec, doar ca imbinarea lor e mai simpla.

Punga de faina, 3 oua si zahar intr-o cana, pregatite pentru a face briose
Ingrediente pentru 9 briose

- 1 cana de faina
- 3 oua
- 1/2 cana zahar
- 1 lingurita praf de copt
- 50g unt
- 50 ml lapte
- 1 praf de sare (cat iei intre 2 degete)
- 1 zahar vanilinat
- 1 lingurita esenta rom
- 1 lingurita coaja de lamaie sau de portocala (dupa gust)
- cam 9 forme de briose

Pentru umplutura

- 3 linguri fulgi ciocolata, sau
- 3 bucatele rahat, sau
- 2 linguri stafide, sau
- 1 lingura nuci sau migdale tocate

Pentru a face briose, fara sa am de spalat foarte mult la forme dupa aceea, tapetez intotdeauna formele cu hartie de copt, taiata rotund, in forma de cerc, ca sa nu se vada urat - desi hartia se scoate cand mancam briosa.

Un cerc de hartie de ambalaj deasupra unei forme de tabla pentru tarte

Doar cand ma grabesc, tai hartia in patrate de marimea formelor, putin mai inalta. Indes bine fiecare cerc de hartie in forma lui, presand bine de jur imprejur, pentru ca hartia sa ia forma de briosa. Hartia se pliaza pe peretii formei, presand cutele care se formeaza. Nu este ca o forma de hartie cumparat de la magazin, dar e de folos ca sa nu se lipeasca briosa de forma.

Bucati patrate de hartie de copt puse in formele de ceramica

Cand nu se gasea hartie de copt, pastram toate pungile de pergament de la farmacie sau de la prajituri si pateuri, ca sa le pot folosi la briose.

Cerc de hartie presat in forma de tabla pentru tarte

O data am folosit si suporturi de briose adevarate, pastrate de la niste fursecuri.

Aluat de briose cu fulgi de ciocolata pus in forme  crete de hartie, speciale pentru briose

Formele se pot unge si cu unt sau margarina, chiar daca sunt antiaderente. Insa eu prefer hartia pentru ca mi se pare mai comod si mai sigur. Am niste forme de tabla pe care le-am tot folosit si la briose si la tarte, dar de curand am cumparat o tava de ceramica, cu 12 forme incluse. Chiar si pe acestea trebuie sa le ung ca sa nu se lipeasca, daca nu pun hartie in interior.
Odata pregatite formele, dau drumul la cuptor la foc potrivit 180C, pentru a se incalzi la temperatura dorita, in timp ce se face aluatul.
In bolul mic al robotului de bucatarie pun faina, zaharul, praful de copt, un praf de sare, zaharul vanilinat, esenta de rom, ouale intregi, untul inmuiat si laptele.

Faina si untul in bolul robotului de bucatarie

Adaug zaharul din cana in bol peste oua si faina

Adaug praful de copt in bol

Ii dau drumul sa amestece la viteza 6 timp de 30 de secunde. Fara robot, toate ingredientele se amesteca foarte usor cu un tel sau cu un mixer, intr-un castron, in cateva minute. Doar ca intai se amesteca ouale cu zaharul si cu sarea, care trebuie batute bine, cam un minut, pana cand se desface albusul si oul curge usor de pe tel. Se adauga apoi laptele, faina, praful de copt, zaharul vanilinat, untul, romul, coaja de lamaie sau portocala (cine vrea). Se amesteca bine cu o lingura  (telul e prea subtire si nu amesteca bine aluatul mai gros) sau tot cu mixerul.
Aluatul trebuie sa fie uniform, sa curga ca o smantana mai groasa, iar faina sa fie bine incorporata. Acum pot sa pun si umplutura pe care o am : rahat, stafide, fulgi de ciocolata sau nuci. Amestec umplutura de fulgi de ciocolata, nuci tocate sau stafide cu o lingura, pentru a o incorpora in aluat. Bucatile de rahat, date prin faina, le infig direct in aluatul pus in forme, ca sa nu se duca la fund in timpul coptului.

Adaug fulgii de ciocolata cu o lingura, direct in bolul robotului

Amestec fulgii de ciocolata cu lingura, in bolul robotului

Umplu formele de hartie, asa cum le-am asezat de la inceput, in formele de briose. Folosesc o lingura cu care pot sa dau drumul aluatului direct in mijlocul formei de hartie, pe care o tin usor cu cealalta mana, ca sa nu "fuga", adica sa se miste in forma, chiar atunci cand cade aluatul in ea. Daca forma de hartie nu sta bine si nu pun aluatul direct in mijloc, imi fac mai mult de lucru, pentru ca aluatul poate cadea pe langa si  va trebui sa-l sterg, chiar sa curat toata forma, ceea ce nu vreau. Cel mai bine e - oricat de tare m-as grabi - sa nu ma grabesc si la asezatul aluatului in forme. Nu degeaba e proverbul " Graba strica treaba!"

Pun aluatul cu lingura in formele de hartie

Aluatul in formele de hartie, pus in pana la marginea formei de ceramica

Daca umplu formele de hartie pana la nivelul formei de briose, imi ies 9 briose mai inalte. Daca am nevoie de mai multe briose, adica sa umplu toate cele 12 forme, pun compozitie pana la 3/4 din forma.


12 forme pline pana la trei sferturi 

Apoi le dau la cuptor pentru 30 minute, pana cand se rumenesc deasupra. Briosele vor creste la cuptor, peste nivelul formei de hartie, chiar daca am pus mai putina compozitie.


 

Cand sunt rumene, verific daca s-au copt bine, cu o scobitoare infipta in mijlocul unei briose, ca la chec.


Daca scobitoarea iese curata, inseamna ca briosele s-au copt. Daca are aluat pe ea, trebuie sa le mai las la cuptor. Cand briosele sunt gata, opresc focul si le scot din cuptor.




Briosele facute fara hartie, in formele de ceramica, s-au prins putin de forme, chiar daca am uns formele cu unt. Dar , cu ajutorul unui cutit, le-am scos cu bine.


Daca am rabdare, le mai las sa se racoreasca inainte de a le manca. Eventual, adaug putina inghetata!


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare