Ketchup



In ultimii ani ne-am modernizat si am inceput cu totii sa folosim ketchup, in special pentru pizza. Daca il comandam impreuna cu pizza, acesta vine in niste paharele de plastic si seamana cu o ciulama subtire, dar rosie. Are si gust de rosii, ce-i drept, e si condimentat, dar oare chiar contine rosii? Pare atat de artificial, incat mi-e greu sa cred ca e vreo urma de rosie prin acest asa-zis ketchup. Insa gustul dulce-acrisor, putin picant a prins si ne place. Ce-ar fi daca l-am face si noi in casa? O fi greu?
Nu e greu deloc si spun asta in cunostinta de cauza. Acum cativa ani am primit o reteta de ketchup natural de la colegele mele si l-am facut fara sa stau prea mult pe ganduri. Este plin de legume si condimente si are un gust excelent, desi putin diferit de cel care se gaseste in comert. Eu l-am folosit si la cartofi prajiti si la carne, chiar si la paste si nu m-am saturat de el. De aceea am mai facut si anul acesta, cand s-a nimerit sa am din nou mai multe legume in gradina. Spun ca s-a nimerit pentru ca asa e la un incepator in ale gradinaritului : in cate o vara creste mai bine varza, in alta deloc, uneori se fac mai multi morcovi, alteori mai multi ardei. Bine ca rosiile le nimeresc mereu si am destule...sau oare cresc ele de la soare si apa, ca sunt niste legume "facile"? Nu ma rasfat, pentru ca recunosc ca ma straduiesc destul pentru a avea o recolta buna in gradina de legume, ba chiar muncesc foarte mult, ma documentez cum sa fac sa nu le umplu de pesticide, dar totusi sa fie sanatoase. Si se pare ca sfaturile emisiunii "Ce vor plantele" pe care o urmaresc sunt excelente, pentru ca nu numai ca rosiile cresc bine, mari si sanatoase, dar si alte legume cresc cum trebuie, desi aici mai am de invatat - vezi tehnica saparii santurilor si a udarii regulate! Si nu ma laud degeaba ca legumele mele nu au pesticide in ele, desi le stropesc cu tot ce trebuie, pentru ca prin luna august apar, dupa ploi, ceva viermi care imi strica un sfert din recolta - in fiecare august, fara exceptie! Daca ar avea rosia aia pesticid in ea, ar mai manca viermele din ea? Nu, categoric nu! E la fel ca si la fructe, care daca au viermi, se vede ca sunt naturale - organice, cum se spune acum. Cert e ca sotul meu mereu spune ca legumele noastre valoreaza foarte mult, incepand cu 10 lei o rosie cherry, pana la  100 lei o rosie uriasa inima de bou, sau 10 lei mana de fasole verde - ori 50 de lei o ceapa! Mai tragic e ca nu s-a facut varza, desi am stropit-o si am udat-o toata vara - ar fi costat cel putin 100 de lei una! Recunosc, mai am multe de invatat! Dar pana atunci, ma mai ajut cu legumele cumparate de la piata sau de la vecinii din satele apropiate.
Ca sa fac ketchup-ul, nu mi-au trebuit prea multe si, cu toate astea, aproape am umplut oala de 20 litri in care fac zacusca.

Ingrediente

- 2 kg rosii (sau 1 litru suc de rosii)
- 8 gogosari rosii
- 4 cepe mari
- 5 ardei iuti
- 2 morcovi
- 1 capatana de telina romaneasca
- 2-3 mere
- 10 catei de usturoi
- 200 ml otet
- 100g zahar
- 1 lingura de sare grunjoasa pentru muraturi (neiodata)
- 10 cuisoare
- 1/2 lingurita scortisoara
- 1 lingurita piper macinat
- 1/2 lingurita chimen macinat
- cateva boabe de coriandru(cat iei intre 3 degete)

Am curatat toate legumele, le-am taiat in bucati mari si le-am pus in oala cea mai mare pe care o am, cum am spus mai sus, cea de 20 de litri.


Am pus toate condimentele, sarea, zaharul si otetul.


Le-am lasat sa fiarba fara apa la foc mic, pe ochiul cel mai mare al aragazului, timp de 2 ore.


Apoi le-am dat prin separator, asa fierbinti si le-am pus intr-o oala de 6 litri.


Le-am pus din nou la fiert la foc mic (pe un ochi mai mic), pana ce ketchup-ul mai scade si se ingroasa putin, timp de o jumatate de ora.


Am amestecat din cand in cand, ca sa nu se lipeasca de fund. Intre timp, am pregatit borcanele sau sticlele cu gura larga, in care am pus ketchup-ul. Anul acesta am folosit 2 sticle cu gura larga in care a fost suc de rosii, pentru ca nu mai aveam alte borcane. Le-am spalat bine cu detergent si le-am lasat sa se scurga, apoi le-am pus in cuptorul rece si am dat drumul la foc mic 150C pentru 10 minute, pentru a le steriliza - ca si la zacusca sau ca la sucul de rosii. Cand a fost gata ketchup-ul, am scos sticlele (sau borcanele) si le-am umplut, apoi le-am inchis cu capace noi, pe care le-am strans foarte bine, ajutandu-ma de o carpa de bucatarie putin umeda. Aceasta sta fixa pe borcan, pe care il pot tine fara sa ma ard la mana si astfel pot sa inchid foarte strans capacul. La fel procedez la orice conserve pentru iarna, pe care le torn fierbinti in borcane sau in sticle.


Nu le-am mai lasat in paturi, ca la zacusca, pentru ca nu e nevoie. Le-am lasat sa se raceasca in bucatarie si le-am dus in pivnita, la rece, unde vor sta pe timpul iernii, pana ce le mancam. Am inceput deja o sticla, din care am pus peste lasagna si apoi la niste paste. Nu e nevoie sa mai spun ca au fost delicioase!
Pofta buna si spor la treaba!

Comentarii

Postări populare