Chiftele marinate (cu sos)



Nu degeaba se spune ca nu-i nimic mai bun decat la mama acasa! Mama mea facea frecvent chiftele marinate, poate de aceea imi plac atat de mult. Chiar mi-a povestit cum, pe vremea cand inca mai era casatorita cu tatal meu - nici nu cred ca eram eu nascuta - acesta a venit acasa, tocmai cand erau pe foc chiftelele marinate. A vrut si el sa ajute si a pus  - dupa cum stia de la mama - 1 lingurita de sare, una de otet si una de zahar. N-a intrebat-o pe mama daca pusese si ea, asa ca nu au mai avut ce face decat sa arunce sosul si sa faca altul. Intr-adevar, trebuie sa nimeresti gustul specific de sos marinat si depinde de cantitatea de sos. Mama avea o cratita in care facea mereu chiftele cu sos si stia exact cata sare si cat zahar si otet - chiar si boabele de piper erau numarate, si anume 10! Ani de zile am mancat din cratita aia!
De cate ori fac chiftele, neaparat fac si un sos marinat in care sa pun 2-3 chiftele - pentru mine, pentru ca sotului meu nu-i plac chiftelele cu sos. Mie imi plac chiftelele marinate simple, dar pentru ceilalti din familie trebuie sa fac si piure de cartofi.
Fac chiftelele dupa reteta obisnuita. Sosul e simplu si se face imediat. Ca orice marinata, are otet, foi de dafin, sare si piper.

Ingrediente pentru sos pentru 4 chiftele

- 2 linguri pasta de tomate foarte concentrata 30%
- 2 linguri ulei
- 1/4 lingurita sare
- 1 lingurita zahar
- 1/2 lingurita de faina (cine vrea sa fie mai gros)
- 1 lingurita de otet obisnuit (sau de mere)
- 1 foaie mica de dafin
- 3-4 boabe de piper

Sosul marinat se face ca orice sos. In general, se foloseste faina pentru ingrosarea un sos, dar eu prefer sa nu fie prea gros sosul, sau, mai curand, il ingros din pasta de tomate sau din legume, nu din faina.
La sosul marinat pun atata pasta de tomate cat sa fie destul de gros, ca o smantana care curge. Faina il face sa arate ca o ciulama si nu imi place, dar gusturile nu se discuta, deci cine vrea poate sa puna faina. Dar nu prea multa, ca sa nu se ingroase prea tare si sa rezulte mai curand o ciulama rosie, decat un sos.
Pun cratita sau tigaia in care fac sosul pe foc mic si pun ulei in ea, apoi adaug pasta de tomate si cate putina apa, ca sa o subtiez pana cand sosul devine cat de gros vreau.




Adaug zaharul, sarea, otetul, foaia de dafin si piperul si las sa dea cateva clocote.








Cine vrea sa puna faina, fie trebuie sa puna faina la inceput in ulei, subtiind-o cu apa, ca la ciulama - fie, poate sa adauge la sfarsit faina amestecata cu putina apa, ca sa nu faca cocoloase. Se amesteca sosul si se mai lasa sa dea cateva clocote, dupa ce s-a incorporat faina. E musai sa gust sosul de sare, zahar si otet. Sosul se potriveste dupa gustul fiecaruia.

Mare grija la sare si la otet, sa nu scapati prea mult in mancare! Folositi o lingurita si nu varsati sarea si otetul deasupra cratitei!

Eu n-as putea sa spun ca stiu exact cata sare sau otet sa pun, dar stiucu aproximatie cantitatile din experineta si pun mai putin la inceput, apoi mai adaug pe parcurs, dupa gust. Gustul de sos marinat trebuie sa fie la fel de acru cat dulce si cat sarat, in asa fel incat sa se simta toate la gust - nici un ingredient mai mult decat celalat!
Cand sosul este potrivit si fiert, pun si chiftelele si le lasa sa dea cateva clocote in sos, apoi sting focul.




Servesc chiftelele marinate cu piure de cartofi si fara muraturi sau salata, sosul fiind destul de acru.


Dar pentru ca gusturile nu se discuta, fiecare poate sa manance cu ce doreste.
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare