Lava cake "bogata"



In traducere libera (pentru cine nu stie) lava cake inseamna "prajitura din care curge ciocolata precum lava din vulcan". Ca sa nu scriu asa un titlu lung, am preferat sa scriu denumirea sub care toata lumea cunoaste aceasta prajitura delicioasa. Pe cat este de usor de facut, pe atat de gustoasa e! Lava propriu-zisa e mai greu de nimerit - adica sa curga - dar oricum ar fi, tot e buna!
Eu am auzit de aceasta prajitura si am vazut-o facuta la TV, la Master chef, dar nu ma hotarasem daca sa o fac sau nu. Intr-o zi de iarna, cum ar fi cea de azi - foarte friguroasa si plictisitoare - m-am gandit ca aveam niste ciocolata cu care nu aveam ce face, numai buna sa fac lava cake. Intai am cautat reteta, sa vad daca am ce imi mai trebuie - si aveam! Reteta este a lui Adi Hadean, care scrie foarte frumos numeroase retete pe blogul lui. Din experienta, am invatat ca nu toate retetele de pe internet sunt bine scrise, asa ca prefer sa caut o reteta in care sa am incredere - si daca nu un chef, atunci cine sa fie mai de incredere? Este o reteta costisitoare, cu multa ciocolata si mult unt, de aceea i-am spus "bogata". Nu aveam destula ciocolata, dar am micsorat cantitatile, pentru ca nici nu era nevoie sa fac atat de multe prajituri. Am socotit cat trebuia din celelalte ingrediente si am facut prajitura. Nu am nimerit "lava" din prima, dar gustul m-a lasat cu gura cascata, la propriu! E o prajitura atat de plina de ciocolata! Sigur ca am mai incercat de atunci, in cateva randuri, si am reusit sa nimeresc si lava curgand. Desi pare, totusi nu e chiar atat de simplu, pentru ca si cateva secunde conteaza la coacerea acestei prajituri, altfel ori nu iese lava, ori iese prea multa! Cert e ca nu poti sa gresesti prea rau, si oricum ar fi, se mananca!

Ingrediente pentru 12 prajituri mici

- 3 oua
- 3 linguri rase zahar, plus inca 3 linguri pentru tapetat formele
- 3 linguri rase faina
- 200g  unt, plus cam 50g pentru uns formele
- 400g ciocolata menaj amara
- 12 forme de briose

Atunci cand vreau sa fac lava cake - sau, orice alta prajitura, mai ales una dificila - nu pot sa o fac in timp ce mai fac si altceva, sau daca sunt pe fuga - hai sa o fac repede ca trebuie sa mai fac si altceva! - nu, nu merge asa, pentru ca nu iese si imi strica toata ziua! Intai trebuie sa am chiuveta curata de vase, ca sa am loc sa le pun pe cele pe care le folosesc la prajitura. Si imi iau si o grija de pe cap, cu vasele murdare! Apoi, nu merge cand se vantura unul si altul prin bucatarie, pentru ca nu pot sa fiu atenta la ce fac. Pentru mine e foarte important sa fac bine un dulce, pentru ca imi plac si pentru ca ma pasioneaza, iar cand nu imi iese ceva, incerc iar si iar, pana cand imi iese. Daca ceva nu merge bine, mai consult si alte retete ale aceleiasi prajituri, in care sa am incredere. Trebuie sa iasa pana la urma, altfel nu se poate! Organizarea e importanta, ca sa iasa prajitura cum trebuie. Din start, stiu cam cate prajituri o sa fac, in functie de cata ciocolata am. Nu fac multe, pentru ca, in primul rand, sotului meu nu-i place, in  al doilea rand, e o prajitura grea, nu poti manca multe deodata, iar in al treilea rand, costa destul! De cele mai multe ori fac cantitatea minima, dintr-un ou, ceea ce recomand tuturor celor care fac prajitura pentru prima oara, a doua si chiar a treia oara, pana cand va prindeti de "smecherie"!
Intai masor untul, din care, la un ou, trebuie sa pun aproximativ 70g (200g : 3 oua = 66,6g) . Daca fac din 2 oua pot sa pun si 150g de unt, nu neaparat 140g, care se poate masura direct pe pachet daca are notate cantitatile pe spate (50g, 100g, 150g, 200g, 250g).



De asemenea, ciocolata in reteta originala se pune in cantitate de 400g la 3 oua, deci la fiecare ou trebuie 133g ciocolata. Asa am socotit cand am facut si dintr-un ou, si din doua oua. Eu am cantar si pot sa cantaresc cantitatile corecte, dar la ciocolata mi se pare mai comod sa socotesc in functie de cate patratele are ciocolata : aflu cat cantareste o patratica, impartind cantitatea totala a ciocolatei la cate patratele are. Afland cat are o patratica, impart cantitatea necesara de ciocolata la cate grame are un patratel si aflu cate patratele imi trebuie ca sa masor 133g la un ou sau 266g la doua oua. De exemplu, daca o ciocolata de 100g are 15 patratele, impart 100 la 15 si imi iese aproximativ 7g, cat cantareste un patratel. Pentru o cantitate de 133g imi trebuie o ciocolata intreaga de 100g si inca 33g din a doua. Socotesc de cate ori intra 7 in 33 ? Rezulta ca de aproximativ 5 ori, deci imi mai trebuie inca 5 patratele din a doua ciocolata, deci voi pune 135g de ciocolata la prajituri - 2g nu conteaza atat de mult!
Ca sa nu va mai bateti capul, scriu aici ingredientele folosite la un ou.

Ingrediente pentru 4 lava cake mici

- 1 ou
- 1 lingura rasa zahar, plus inca 1 lingura pentru tapetat formele
- 1 lingura rasa faina
- 70g unt, plus cam cat o nuca de unt pentru uns formele
- 133g ciocolata menaj
- 4 forme mici

Pun oul cu zaharul si faina intr-un castron mai solid, de portelan (ceramica) care sa nu se miste atunci cand voi adauga ciocolata topita, pentru ca aluatul va fi mai dens si eu voi avea nevoie de amandoua mainile, deci nu mai pot tine si de castron.


O idee buna ar fi sa amestec cu mixerul. Amestec oul cu zaharul si faina cu un tel sau cu mixerul,  pana cand se obtine o crema.


Intre timp, ciocolata rupta bucati se topeste cu untul taiat bucati, direct pe un foc mic al aragazului.



Nu se lasa prea mult, altfel ciocolata se zahariseste daca incepe sa fiarba. Mie mi s-a intamplat si aluatul nu a mai iesit cum trebuie, ci a fost prea tare, iar prajitura sfaramicioasa. Cand cantitatea e mai mare, nu se topeste atat de repede si e in regula, dar daca fac cantitatea cea mai mica, untul se topeste repede, ciocolata de asemenea si fierbe imediat...asa ca mi-am spus ca e mai bine sa topesc ciocolata cu untul in bain-marie, pentru siguranta prajiturii - si a mea, ca sa nu imi stric ziua! Ca sa fiu mai sigura, prefer sa topesc ciocolata cu untul in bain-marie la orice cantitate as face - dureaza mai mult, dar astfel pot sa fac aluatul si sa ung formele linistita, pana cand se topeste ciocolata. Cine va vrea sa puna ciocolata si untul pe foc mic,  va trebui ca mai intai sa faca aluatul, care se bate numaidecat. Apoi se poate pune ciocolata cu untul pe foc mic, stand langa ea si amestecand usor, pe masura ce se topeste, fara a o lasa sa fiarba.


Chiar si atunci cand ciocolata cu untul se topesc in bain-marie, tot trebuie sa mai arunc un ochi acolo si sa amestec, pana cand se topeste.



Apoi pot sa torn amestecul de unt si ciocolata fierbinte, in fir subtire, peste crema de oua, amestecand incontinuu si batand cu telul sau cu mixerul.



Aluatul de prajitura fiind gata, pregatesc formele - sunt de preferat cele de aluminiu, de unica folosinta, pentru briose.


Formele trebuie unse cu unt din belsug, apoi se presara zahar deasupra. Astfel, prajiturile vor avea si un gust mai bun si nu se  vor mai lipi de forma.



Eu am o tava de ceramica cu 15 forme de briose si m-am gandit ca sunt perfecte pentru lava cake, desi nu am facut niciodata atat de multe. Dar m-am gandit ca nu se vor lipi, spre deosebire de formele mele de tabla de tarte, in care ar fi putut sa se lipeasca - si mai sunt si greu de spalat! Deci am facut fie 4 bucati, fie 8, in formele de ceramica si am putut sa le scot foarte usor dupa coacere. Tava trebuie rotita usor ca sa pot presara zahar pe peretii formelor.



Am pus aluat pana aproape am umplut formele si le-am pus in cuptorul bine incins la 200C, timp de 11 minute.





Reteta originala spune ca se tin intre 10-12 minute. E adevarat ca depinde de materialul si marimea formei : 10 daca e de aluminiu sau 12 daca e de portelan, amandoua fiind cam la fel de mari - vorbind de cele care se gasesc in comert. Formele de la tava mea sunt de ceramica si mai mici, deci trebuia sa ghicesc cam cat timp sa le tin. Prima oara le-am tinut 12 minute si n-au avut lava deloc - cand am uitat sa ma uit la ceas! Le-am scos din tava cu un cutitas trecut usor pe langa prajitura in forma, ca sa iasa mai usor.



De obicei ma uit la ceasul de la cuptorul cu microunde, dar e musai sa ma uit mereu la el, nu sa ma iau cu altele.


A doua oara le-am tinut 10 minute si au avut prea multa lava. Aratau bine in tava, insa cand le-am scos am constatat ca era cam moale.



Aproape s-au rupt prajiturile cand le-am taiat cu lingurita! Insa avea lava si asta conta!



Cel mai bine a fost a treia oara cand le-am tinut 11 minute, dupa care intr-adevar ies numai bine. Cand sunt coapte, prajiturile incep sa se crape deasupra, deci asta ar fi un indiciu. Totusi, nu va lasati pacaliti, trebuie sa urmariti in primul rand ceasul, altfel patiti ca mine prima oara, cand am uitat de ceas, uitandu-ma dupa crapaturi la suprafata prajiturilor, iar ciocolata din mijloc s-a intarit.

 

A fost buna, dar fara lava - ori asta e farmecul prajiturii! E bine ca gustul nu l-am uitat si tocmai de aceea am incercat iar si iar, pana cand mi-au iesit.



Am decorat prajiturile cu niste capsuni, care erau tocmai pe trecute la vremea respectiva, dar au dat putina culoare, pentru poza!



Acum ca e din nou iarna si foarte frig, mai am si ceva ciocolata prin frigider, parca as face din nou lava cake sa vedem cum iese. Nu de alta, dar imi ies din mana!
Incercati si voi! N-o sa va para rau!
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare