Ciulama cu pipote si inimi de pui


Pipote in sos cu mamaliguta pe farfurie

Pe cand eram copil, mama facea ciulamaua cu maruntaie de pasare. Ce-i drept, eu tin minte cand mama a facut o ciulama de porumbel...sau poate era de iepuras? Nu mai tin minte exact, dar imi amintesc ca aveam niste iepuri pe care ii tineam pe balcon. Cum or fi stat iepurasii aia acolo, nu stiu, dar imi amintesc ca, la un moment dat, au disparut - parca tot in aceeasi perioada in care mama a facut ciulama!
Nu cred ca as putea sa tai un iepuras ca sa sa il mananc. Nu ma incanta nici ideea de a cumpara unul gata taiat, de la magazin. Pui am taiat si as taia oricand, dar nu cred ca as putea sa tai iepuri. Cu toate astea, se pare ca am mancat, desi nu imi amintesc mare lucru.
Ca sa fiu sigura ca toti mancam mancarea linistiti si ne tihneste, mai bine fac mancarea normala, asa cum am vazut mereu la mama (cu acea singura exceptie!), adica cu maruntaie de pui. Mie imi plac ficateii, dar nu zic nu nici la pipote sau inimi. Doar gaturile imi produc amintiri neplacute, de pe vremea cand nu se gasea altceva la alimentara. Pentru ca ciulamaua e o mancare de o zi, nu imi trebuie prea multa carne. Pastrez maruntaiele de la orice pui pe care il cumpar : separat ficateii si separat pipotele cu inimile. Fac de multe ori ficateii la gratar, iar pipotele le pastrez pentru tocanita, pilaf sau ciulama. Pentru tocanita sau pilaf am nevoie de mai multe, dar cand am putine, sigur merge de-o ciulama!

Ingrediente pentru 2 portii

- cate 2-3 pipote si inimi de pui
- 2 linguri de faina
- 2 linguri de ulei
- 1/2 litru de supa de pui si legume
- 1 "nuca" de unt

Se face ca si ciulama cu ciuperci,  doar ca adaug si pipote. Pot sa pun pipota, ficatul si inima de la un pui sau numai ficatei, in functie de carnea pe care o am la dispozitie. Ficateii se fac repede, insa pipotele fierb mai greu. De aceea, intai trebuie sa se fiarba bine pipotele. Daca trebuie sa fac mai multa ciulama, cumpar o punga de jumatate de kilogram de pipote, ca sa ne ajunga.
Le pun intr-o tigaie si le perpelesc vreo 5 minute la foc potrivit, in putin ulei (vreo 2 linguri). Cand sunt mai multe, isi lasa ele zeama in care se inabuse. Insa cand fac mai putine, e nevoie sa adaug o cana de supa de pui  sau apa si 1/2 lingurita de sare, poate si putin piper.

Trei pipote si trei inimi de pui cu zeama in tigaie

Trebuie sa recunosc ca de foarte multe ori folosesc mai bine Delikat de gaina si apa, in loc de supa de pui cu legume, astfel economisind timp. De obicei fac ciulama de pipote atunci cand fac o ciorba de pui pentru felul intai - ca sa fie un fel acru si unul dulce. Asa ca adaug supa din zeama in care fierb bucatile si legumele pentru ciorba. Insa daca nu am ciorba de pui si fac rapid o ciulama, pun 1/2 de lingura de delikat si astfel fac ciulamaua mai gustoasa. Stiu ca nu e sanatos si ca are chimicale - dar ce aliment nu are in ziua de azi? Sunt zile in care nu am prea mult timp sau chef sa gatesc, asa ca delikatul ma salveaza.

Pun delikat cu lingura de lemn peste pipote in tigaie

Las la foc mare sa dea in clocot zeama sau apa in care fierb pipotele, apoi dau focul la mic si las sa fiarba la foc potrivit vreo jumatate de ora, pana cand se inmoaie.
Intre timp pun mamaliga la foc, ca sa aiba timp sa fiarba pana cand se fierb pipotele. Ca si la ciulamaua cu ciuperci, fac o mamaliga mai moale.
Incerc pipotele cu o furculita, pe care o bag in partea carnoasa. Daca intra usor, inseamna ca e gata, pot sa incep sa fac ciulamaua propriu-zisa. Ca sa fac sosul, ar trebui sa scot pipotele din tigaie, dar ca sa simplific lucrurile, las pipotele in tigaie si nu amestec direct faina simpla, ci o fac indoita cu apa sau cu supa de pui, separat intr-un ibric, o cana sau un castron. Apoi o torn peste pipote, in zeama ramasa in tigaie.

Faina amestecata cu apa in ibric Pun faina cu apa din ibric peste pipote in tigaie

Amestec repede, pentru ca faina se umfla repede si sosul se intareste.

Amestec in sos cu lingura de lemn

Mai adaug zeama sau apa, pana cand ciulamaua e foarte moale, ca o smantana subtire.

Mai adaug apa in ciulama cu acelasi ibric cu care am pus si faina indoita cu apa

Pana cand va ajunge in farfurie, ciulamaua se va mai ingrosa, de aceea trebuie sa fie moale atunci cand sting focul. Altfel, daca e prea groasa, e neplacuta la gust. Adaug nuca de unt, taiata bucatele, pe deasupra sosului, ca sa ii dea un gust mai bun, dar si ca sa nu faca pojghita deasupra.

Ciulamaua e gata in tigaie

Pana cand servesc ciulamaua, acopar tigaia cu capacul .
Intre timp s-a facut si ciorba de pui, e gata si mamaliguta, asa ca putem manca.

Ciulama ci pipote si inimi , alaturi de mamaliguta, pe farfurie

Pofta buna!

Comentarii

Postări populare