Ciorba de burta


Unii romani spun ca e bomba calorica, dar cei mai multi ar manca mereu cate o ciorba de burta. La noi acasa, ciorba de burta este de fapt burta cu ciorba, pentru ca asa ne place : cu multa carne! Ciorba de burta nu e greu de facut, este poate cea mai simpla ciorba. Nu are nevoie de multe zarzavaturi, pentru ca gustul ciorbei e dat de burta, de fapt. Carnea de burta se gaseste acum prefiarta, deci nu mai e nevoie sa o fierb prea mult. Am incercat sa cumpar burta proaspata, dar nu-mi mai trebuie, pentru ca era murdara si a trebuit sa o frec cu sare ca sa o curat. Apoi, nu mai spun cat a durat fierberea, peste 2 ore si tot nu era toata burta fiarta! Ciudat e ca in acelasi pachet sunt de obicei 2 bucati de burta, din care una fierbe mai repede, pe cand cealalta e inca tare. Asa ca de ce sa ma mai supar si sa pierd timp si bani? Mai bine cumpar burta prefiarta congelata si e mult mai usor. Sigur ca gustul ar fi mult mai bun de la burta proaspata, insa un os "sita" ii da un gust la fel de bun ciorbei, pe langa cantitatea mare de burta .

Ingrediente pentru o oala de 6 litri

- 2 kg burta prefiarta, de preferat
- 1 os "sita" de vita
- 1 morcov
- 1 patrunjel
- 1 ceapa
- cateva boabe de piper
- 1 frunza de dafin
- 1 lingura de sare
- 3 galbenusuri
- smantana
- 2-3 linguri de otet de vin, dupa gust
- catvea bucati de gogosari in otet (cine vrea)
- cativa catei de usturoi pentru mujdei
- hrean ras, pentru cine vrea

Burta prefiarta este congelata, asa ca o folosesc abia a doua zi dupa ce am cumparat-o, cand s-a dezghetat. Sau, o scot din congelator dimineata si o las pana dupa-amiaza, cand vin de la serviciu, sa o gatesc. Dar s-a intamplat sa o si pun aproape congelata, direct in oala, ceea ce nu e gresit.
Pun osul la fiert in oala de 6 litri, pe jumatate plina cu apa, sau cat sa acopere osul. Intre timp, curat zarzavatul. Cand clocoteste, iau spuma, apoi adaug zarzavatul, toate bucati intregi. Adaug o lingura de sare si las sa fiarba in oala acoperita, la foc mic, pana cand se fierbe osul.


De obicei, osul "sita" are si ceva zgarciuri, care dureaza mult pana se fierb. Pentru a lasa destul gust in ciorba, e indeajuns daca osul fierbe macar o jumatate de ora. Doar daca cineva tine mortis sa roada osul si nu e vorba de un catel, ci de cineva din familie, atunci las osul sa fiarba bine, cam o ora, daca nu si mai bine. Altfel, dupa o jumatate de ora scot osul, pentru ca oricum i-l dau lui Minnie, cateaua noastra.


Scot si legumele, care s-au fiert si ele, asa ca pot sa pun burta in oala.  Dau focul la mare pana cand incepe sa clocoteasca din nou, apoi il dau la mic, acopar oala si las sa fiarba pentru maxim o jumatate de ora. Daca burta e inca congelata, dureaza mai mult pana cand incepe sa clocoteasca ciorba.

 

 

Dupa 10 minute incerc deja carnea, ca sa nu mai am surprize si sa fiarba prea repede. Prima oara cand am facut ciorba de burta cu burta prefiarta, nu mi-am dat seama ca e atat de bine fiarta si am lasat-o prea mult la fiert, astfel incat fasiutele de burta aproape s-au topit. Asa ca nu mai astept prea mult si incerc carnea. Cand e destul de moale ca sa o pot mesteca, chiar si eu, cu protezele mele, opresc focul si ciorba e aproape gata. Daca as face ciorba cu burta proaspata, care e taiata in bucati mari, ar trebui sa o strecor la sfarsit, cand este fiarta. In acest fel se strecoara si boabele de piper si frunza de dafin. Abia apoi ar trebui sa o tai fasii si sa o pun la loc in ciorba.
Dar cu burta prefiarta, doar scot legumele si las in ciorba piperul si foaia de dafin, ca nu deranjeaza pe nimeni. Am incercat o data sa o strecor si mai rau m-am chinuit sa separ burta de legume si de piper.


Odata fiarta burta (si  pusa la loc in ciorba, daca e cazul) trebuie doar sa dreg ciorba. Amestec galbenusurile cu otetul si le adaug in ciorba, dar numai dupa ce am oprit focul, altfel se coaguleaza galbenusurile prea repede si nu se mai amesteca bine in zeama, pe care o ingroasa putin, facand-o mai densa.



Otetul, mai ales, face ca ciorba sa se albeasca. Gust ciorba de sare si de otet si mai adaug daca e nevoie.


Adaug si gogosarii in otet tocati marunt. Reteta pe care o faceam eu de obicei, nu spune de gogosari, dar cand am mancat o ciorba de burta cu gogosari, facuta de ginerele meu, mi-a placut foarte mult, asa ca de-atunci pun si eu, atunci cand am. Sunt buni si niste ramasite de gogosari, uitati intr-un borcan, prin frigider, pentru ca nu se strica - si daca tot nu-i mai mananca nimeni, sunt foarte buni in ciorba, pentru ca ii dau un gust mai bun.


Eu prefer ca fiecare sa-si adauge smantana, mujdeiul sau hreanul ras in farfurie, dupa gustul fiecaruia. Pentru ca fac mereu o oala mare de ciorba, nu vreau sa risc sa se strice ciorba, daca pun smantana de la inceput, in toata oala.
Dupa ce sta la frigider, ciorba de burta se incheaga si arata ca o piftie mai moale, dar se face lichida din nou cand se incalzeste pe foc.

 

Pe langa hrean si mujdei, ciorba de burta e buna si cu ardei iute.





Pofta buna!

Comentarii

Postări populare