Salata de pui in paine



Cu ani in urma, cand am vazut reteta asta la TV mi-am spus ca trebuie sa o fac neaparat. Este atat de usor de facut, dar, in acelasi timp, atat de buna, ca ai putea sa o mananci aproape in fiecare zi. Dar, pentru ca trebuie un pui intreg, o paine de casa, putina sunca si ceva cascaval - ceea ce inseamna ceva cheltuiala - nu imi permit sa fac aceasta salata prea des. Dar asta nu e tot! Cel mai greu este sa gasesc sosul Worchester, pe care l-am cautat pe la toate super marketurile si abia l-am gasit la Carrefour, la un pret destul de piperat. Frumos este ca e o sticluta foarte mica si din ea reteta spune ca trebuie doar o lingurita - desi eu am constatat ca trebuie mai mult ca sa se simta gustul. Sosul e putin dulceag, acrisor, amarui, cam din toate la un loc si se pune peste orice friptura.
Inca un ingredient despre care nu stiam nici ce este, atunci cand am vazut reteta este "Apio" - asa se numesc tulpinile groase de telina, care se gasesc si la noi acum, in supermarketuri. Am banuit ca sunt de la telina cultivata pentru frunze, la noi cultivandu-se doar cea pentru radacina, din ce am vazut eu pana acum. Am mai vazut teline mari si la noi in tara, prin piete, dar nici chiar atat de mari ca acelea din supermarket...ele sunt probabil cele care fac asemenea monstri de tulpini ...imi inchipui cum sunt frunzele! In alte tari se foloseste "Apio" foarte des. Eu am vazut mai ales la italieni, dar de cand avem postul TV Paprika, am vazut si acolo retete care folosesc "Apio"...chiar si la Masterchef, unii concurenti si chefi au folosit "Apio". Denumirea tulpinelor vine din spaniola, care inseamna de fapt chiar "telina". Desi se gasesc mai mereu la magazinele mari, totusi, tocmai cand ai mai mare nevoie, nu le gasesti! Asa am patit si eu, dar am improvizat imediat - ca si prima oara cand am mai facut salata, pe cand nici nu se gasea asa ceva la noi. Am inlocuit tulpinile gigantice cu frunze de telina de-ale noastre, suplinind macar gustul. Mi-am amintit de toate scenele din filme in care am vazut personaje muscand dintr-o asemenea tulpina de telina, care suna a fi crocanta si frageda (din ce am citit, e si dulce), diferita de tulpinile noastre de telina, care sunt foarte atoase si subtiri. Poate cu alta ocazie o sa reusesc sa gasesc "Apio" si sa vad si eu, in sfarsit, ce gust au in salata. Nu sunt inca lamurita cum sa o folosesc, decat daca am o reteta clara, asa ca ramane sa o gasesc intai si apoi mai vedem...desi, ca orice vine de atat de departe, e destul de scumpa, dar o sa fac un sacrificiu intr-o zi si o sa o cumpar - nu de alta, dar ca sa nu mor proasta!
Acestea fiind spuse, nu e de mirare ca am ales sa fac salata cu pui doar atunci cand am musafiri sau la vreo ocazie speciala!

Ingrediente

- 1 pui prajit
- 1 paine rotunda de casa de 1 kg
- 1 salata verde potrivita
- 1 legatura de tulpini groase de telina "Apio"
(sau doar cateva frunze de telina)
- 100g sunca de Praga
- 100g cascaval
- 1 lamaie mare
- 2-3 linguri ulei de masline
- sare, piper
- 3 oua fierte tari
- 1 legatura de marar
- 1 lingura sos Worchester

Mi-a trebuit cam o zi sa ma ocup de aceasta salata. Am facut painea rotunda cu o seara inainte, dupa reteta de paine de casa.



Daca aveam destul timp, faceam puiul la ceaun, care ar fi durat cel putin o ora. Dar nu am avut prea mult timp la dispozitie, asa ca l-am pus taiat bucati in cuptor, la grill.  S-a facut in 40 de minute : 20 de minute pe o parte si 20 pe cealalta. Cand a fost gata, am lasat puiul sa se raceasca si m-am ocupat de restul ingredientelor.



Am pus ouale la fiert, pentru 5 minute de cand a inceput sa fiarba apa, ca sa se fiarba tari. Le-am curat de coaja.


Am spalat frunzele de salata si le-am lasat sa se scurga.


Am taiat sunca si cascavalul in fasii mici.



Am facut salata intai intr-un castron mai mare, in care sa intre toate ingredientele. Am curatat carnea de pui de pe oase, rupand-o in fasii mai mici si am pus-o pe toata in castron.


Toate fiind pregatite, am inceput sa montez salata.
Am taiat un capac in partea de sus a painii de casa si i-am scos miezul.



Se scoate foarte usor, doar am tras cu mana si miezul s-a desprins imediat de coaja. Am obtinut astfel un "castron" in care sa servesc salata.


Am pus cascavalul si sunca peste carnea de pui, in castronul cel mare.


Putin inainte de a servi salata, am adaugat si frunzele de salata, pe care le-am rupt in bucatele, pastrand  4 frunze mai mari si mai frumoase, pentru decorarea castronului. Sigur ca o legatura de tulpini uriase de telina tocate ar fi fost o parte importanta a salatei, dar pentru ca nu o aveam, am pus toate frunzele de salata (in loc de cateva, cum spune reteta), ca inlocuitori de "verde", apoi am adaugat si cateva frunze de telina tocate, pentru a-i da salatei gustul de telina.


Am condimentat cu sare, piper, lamaie si sos Worchester, apoi am adaugat ulei de masline si am amestecat salata.





Am gustat salata si am mai adaugat sare si sos Worchester, pana cand mi s-a parut gustul mai bun. Una din doua : ori nu era sosul cat trebuia de concentrat, ori sunt eu prea nepriceputa in materie de sosuri de cumparat...ceea ce e chiar foarte adevarat!  Important e ca salata a avut gust bun si chiar a avut mare succes. Am asezat 4 frunze de salata pe marginea "castronului" de paine, prin interior, si pentru decor, dar si pentru a impiedica salata sa umezeasca prea repede coaja de paine.


Am varsat salata in "castronul" de paine, care s-a dovedit a fi numai bun.



Am taiat ouale in jumatati si apoi in sferturi.


Am asezat sferturile de ou pe deasupra salatei, circular, in asa fel incat sa fie asezate toate la distante egale, ca niste raze.


N-am avut o legatura de marar proaspata, dar aveam marar congelat, asa ca am pus o mana de marar in mijloc, unde am infipt si cateva fire de patrunjel proaspat, care sa stea in sus, asa cum ar fi trebuit sa stea legatura de marar. Cu prima ocazie cand mai fac salata, o sa incerc sa am toate ingredientele si sa updatez reteta cu cateva poze.


Efectul asupra musafirilor a fost spectaculos - si nu numai pentru aspectul salatei, ci si pentru gustul acesteia ! Unde mai pui ca se mananca si "castronul"!


Am servit-o pur si simplu cu o lingura, cu care am luat salata si am pus-o pe farfurie, peste o frunza de salata, luata din castron. Deasupra fiecaruia am pus cate 2 bucati de ou.



Musafirii au vrut sa guste si din paine, asa ca am rupt "castronul" si i-am servit cu cate o bucata buna pe fiecare. Am adus si miezul painii, care s-a mancat numaidecat, atat de bun era!
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare