Pasca



Intotdeauna mi-a placut pasca, dar mereu am considerat ca nu are destula branza pentru gustul meu. Asa ca, dupa ce am invatat sa fac cozonac, m-am incumetat sa fac si pasca. Problema a fost atunci cand am pus umplutura, care, de multe ori s-a umflat peste aluat si l-a acoperit.


Degeaba ma straduisem eu sa fac o coronita impletita frumoasa, o cruce de aluat in mijloc, pentru ca nu s-a mai vazut nimic, decat multa branza deasupra...ca doar mi-am dorit sa fie multa! Mi-am dat seama si ca branza trebuie sa fie mai "uscata", ca sa nu se umezeasca blatul pascai - cum de altfel, s-a si intamplat. Ca sa nu mai spun si ca, prima pasca nu era bine coapta! Dar n-am renuntat, pentru ca oricum a fost, am mancat-o...chiar daca am aruncat aluatul necopt! De atunci am facut pasca  in fiecare an de Pasti si am tot incercat retete diferite de umplutura, pentru ca mi-am dat seama ca acolo e secretul. In cele din urma am descoperit cum sa fac umplutura, astfel incat sa se coaca si aluatul si sa nu se umezeasca blatul. Cel mai sigur e sa fac o pasca mai mica, cu mai putina branza, dar, avand o familie mare, am preferat sa ma straduiesc sa fac o pasca mare si buna si am reusit in cele din urma.
Cand fac pasca, folosesc o parte din aluatul de cozonac moldovenesc pe care il framant pentru cozonaci. La inceput puneam la pasca aluat cat pentru un cozonac, dar am constatat ca e prea mult - de aceea nu se cocea bine. In functie de cati suntem la masa, framant un aluat dintr-un kilogram sau doua de faina. Cel mai des am facut doar dintr-un kilogram, pentru ca am considerat ca e mai bine sa mancam cozonacul si pasca, cat sunt proaspete - sa nu ramana resturi pe care nu le mai vrea nimeni. Avand si pasca, e indeajuns sa fac un cozonac mai mare. Iar daca vin si nepotii, ne distram facand iepurasi si vrabiute din aluatul de cozonac care ramane.

Ingrediente pentru o pasca mare

Pentru aluat

- jumatate din cantitatea de aluat folosit pentru un cozonac moldovenesc

Pentru umplutura

- 750g branza de vaci
- 5 oua
- 6 linguri de zahar
- 1 lingura cu varf de gris
- 1 lingurita cu varf de faina
- 100g unt moale, la temperatura camerei
- 200g smantana
- 2 plicuri de zahar vanilinat
- 1 praf de sare
- 50g stafide inmuiate in rom
- coaja rasa de la o lamaie

Fac intai umplutura, ca sa fie pregatita, pana cand creste aluatul. Amestec cu un mixer sau cu o furculita branza de vaci cu zaharul, ouale, untul moale, smantana, grisul, faina, zaharul vanilinat si sarea. Adaug si coaja de lamaie si stafidele.
Inainte de a incepe sa montez pasca, dau drumul la cuptor la foc potrivit de 180C.
Folosesc de obicei forma de tort cu inel detasabil, pe care o ung cu unt in interior. Iau o bucatica de aluat de cozonac si intind un blat rotund, putin mai mare decat fundul formei, cam de 1 cm grosime. Asez blatul in forma.


Din restul aluatului formez suluri lungi cam de 30-40 cm, de grosimea unui creion pe care le impletesc cate 3. Ca sa le impletesc mai usor, le prind pe toate 3 la un capat, apsand bine, ca sa ramana lipite de blat, pana cand le impletesc.



Apoi asez coronita impletita pe peretii formei, deasupra blatului, apasand-o usor ca sa stea lipita de untul cu care am uns forma.



Mai pastrez o bucatica de aluat pentru a face inca un sul din care voi face o cruce pe care sa o asez peste umplutura de branza, in mijloc.
Apoi pun umplutura de branza peste aluat, o nivelez si asez cu grija crucea din aluat, chiar pe mijloc. Ung aluatul de pe margini si crucea cu galbenus de ou si bag pasca la cuptor la foc potrivit 180C, pentru 40-50 de minute, pana cand se rumeneste frumos.


Cand e gata, scot pasca din cuptor, scot inelul detasabil si o las sa se raceasca. Abia cand e rece poate fi taiata. O asez pe masa, alaturi de celelalte bunatati de Pasti, pe care le-am gatit.


Pofta buna!



Comentarii

Postări populare