Tort de bezea



Tortul de bezea e un dulce foarte dulce. Nu e usor de facut si imi trebuie mult timp sa coc foile de bezea, dar rezultatul e o delicatesa, un tort foarte fin si deosebit. De cate ori folosesc doar galbenusurile de la oua  si imi raman albusurile, le pastrez si le bag la intr-o cutie de plastic la congelator. Astfel, pot sa le folosesc cand vreau, dupa ce le decongelez. In mod normal, ar trebui sa le folosesc in maxim 24 ore, altfel devin toxice.

Ingrediente

Pentru bezea
- 6 albusuri
- 6 cescute de zahar (cescuta sa aiba aproximativ 60g)
- zeama de la o jumatate de lamaie

Pentru crema
- 1 cana de zahar pudra
- 1/4 cana apa
- 1 pachet unt sau margarina Rama
- 100g cacao
- 1 esenta de rom
- 1 plic zahar vanilat

Cel mai greu de facut sunt foile de bezea. Eu bat albusurile in robot. Intre timp pun zaharul pe o hartie de copt in tava la cuptor, la foc potrivit, sa se infierbante putin, cat se simte putin fierbinte la mana. Asta dureaza cam cateva minute, nu mai mult, altfel zaharul incepe sa se topeasca. Scot zaharul din cuptor si il pun intr-un castron. Este putin lipit la suprafata, dar se desface usor.  



Cand se intareste albusul, incep sa pun zaharul, putin cate putin. Mai adaug si cate putina zeama de lamaie, apoi iar zahar si iar lamaie, pana cand se termina si spuma devine tare si lucioasa si se tine de tel. Opresc putina spuma pentru bradutii sau bezelele de decor, o pun intr-o punga sau un pos cu dui si o pastrez in frigider pana cand se coc foile.



In functie de cat de mare vreau sa fac foaia, trasez un cerc pe o foaie de copt si o asez pe fundul tavii de aragaz. O ung cu putin ulei sau unt si intind o foaie de albus groasa de un deget, cam maxim 1,5 cm. Daca este mai groasa foaia, nu se coace bine si ramane cleioasa pe fund; apoi trebuie tinuta mai mult la copt. Din 6 albusuri fac 3 foi.


Eu incerc sa coc toate foile deodata, ca sa nu dureze prea mult si sa nici nu consum prea mult curent. Eu am cuptor electric care coace foarte bine, dar si consuma foarte mult. Pot sa coc mai multe tavi odata, folosind ventilatorul cuptorului. Pun celelalte doua foi pe fundul unei cratite si a unei alte tavi rotunde, in asa fel incat sa intre toate in cuptor. Cel mai bine ar fi sa coc doar 2 foi, pentru ca cea de sus intotdeauna nu se coace bine in acelasi timp cu celelalte doua si se si parleste putin deasupra. De aceea o mai tin inca 1/2 ora in plus pana se coace bine.


Bezelele in cuptorul electric se coc la 100C cu usa inchisa, timp de 90 minute.


La un cuptor obisnuit, bezeaua se coace la foc mic, cu usa intredeschisa. Focul mic de la cuptorul obisnuit este de 150C, de aceea trebuie tinuta usa deschisa, ca sa se faca, cat de cat , temperatura buna pentru copt bezele. Chiar si-asa, nu se mentine culoarea alba a bezelei, ci se inchide putin la culoare. In schimb, la cuptorul electric, bezeaua ramane alba. Doar daca trebuie tinuta mai mult la copt se rumeneste putin.


Este foarte buna o tava de teflon pentru copt bezele pentru ca nu se lipeste si nici nu e nevoie de hartie de copt sau sa fie unsa cu ceva. Eu fac bezele de obicei in tava de teflon pe care o am, iar pentru tortul de bezea am facut formele de bradut, pentru decorarea tortului, in ea, cu albusurile ramase. Se pot face orice forme, eventual bezele obisnuite pe care le asez pe tort ca decor.

  

Cand sunt gata foile, se incearca cu o scobitoare, ca si la prajitura. Daca iese curata, inseamna ca e coapta, iar daca iese murdara de aluat de bezea cruda, mai trebuie lasata.  Cu cat e mai subtire blatul, cu atat se va coace mai bine si mai repede. Chiar daca bezelele mici se coc fiind groase, nu e acelasi lucru cu un blat de bezea, care e mai mare. Dar timpul de copt este acelasi.


Dupa ce s-au copt foile de bezea, le las sa se raceasca in tava si apoi scot foaia de copt de pe fund. E posibil sa nu iasa usor si chiar sa mai ramana lipita de bezea, dar cu ajutorul unui cutit scot toate ramasitele de hartie.


Se mai si rupe foaia cateodata, dar nu e problema, pentru ca se pune la mijlocul tortului si nu se observa.


Crema pentru umplerea tortului este una pe care o folosesc la Tortul de ciocolata cu visine din visinata, doar ca folosesc toata cantitatea de sirop de cacao pentru crema. Umplu tortul cu crema si imbrac tortul cu crema, apoi asez decorurile. Pe acesta l-am facut de Sfantul Ion, de ziua fiului meu, de aceea s-a potrivit foarte bine decorul de braduti.

 



Am presarat nuca de cocos deasupra, dar se poate pudra si cu zahar. Trebuie taiat cu un cutit bine ascutit, taind ca si cu un fierastrau, pentru a nu rupe foile de bezea. 



De ziua fiicei mele am facut un alt decor, la care a contribuit si ea, cu broscute si gargarite. 







Am intalnit la ziua unui prieten un alt model de decor pentru tortul de bezea, facut la cofetarie.


Pofta buna si spor la treaba!


Comentarii

Postări populare