Pui la ceaun



Am invatat sa fac pui la ceaun de la soacra mea, care a fost bucatareasa si inca una priceputa! Ea a lucrat multi ani la faimosul restaurant "Doi Cocosi", unde se faceau pui la ceaun si toata lumea venea sa manance acest fel de mancare, datorita caruia acest restaurant devenise atat de faimos. Se puneau puii in bai mari de ulei, asa cum se pun gogosile
Acolo veneau si toti actorii vestiti de pe vremea aia : Toma Caragiu, Jean Constantin, Florin Piersic, Dem Radulescu si atatia altii, care mancau inainte sau dupa ce veneau de la Buftea, de la filmari. Se faceau petreceri cu marii cantareti de muzica populara si era o distractie de nedescris.
Am aflat de la soacra mea ca, alaturi  de puiul intreg, se servea o mamaliga pe un blat de lemn, un castronel cu mujdei de usturoi, dar si un bol cu apa cu lamaie, in care clientii sa isi curete degetele - pentru ca puiul cu mujdei se mananca cu mana! Unii nu stiau si incercau sa bea din bol - ce-am mai ras cand am auzit!
E foarte simplu sa faci un pui la ceaun : iti trebuie doar un ceaun si ulei - in afara de un pui, desigur.

Ingrediente

- un pui de 1 kg, dar merge si mai mare
- o cana de ulei
- un ceaun

M-am ocupat intai de pui. Am ales un pui hranit cu porumb, ca sa fie, cat de cat, mai sanatos. Arata bine, galbeior si grasut, pentru ca avea aproape 2 kg. Era special pentru grill, de aceea era deja "aranjat" - a trebuit doar sa-i tai mizeria de deasupra tartiei, care nu era taiata - lucru de mirare!


In rest puiul era foarte curat, fara tuleie sau resturi de fulgi.
Spun ca era bine aranjat, pentru ca soacra mea m-a invatat cum sa strang puiul, ca sa nu se desfaca la prajit. Pentru aceasta, trebuie facute doua gauri in pielea puiului, cate una de o parte si de alta a capatului pieptului, spre tartita. Prin fiecare din aceste gauri se baga capatul osului de la cate un copan.


Astfel, copanele vor sta fixe si puiul va arata frumos dupa prajire.


Puiul pe care l-am cumparat avea deja copanele introduse prin gaurile facut in piele, asa ca nu am mai avut mare lucru de facut, decat sa il pun la prajit in ceaun.
Eu nu mai am un ceaun adevarat, pentru ca - in prostia mea - l-am lasat in apartamentul in care am stat inainte de a ne muta la casa. Am cumparat, in schimb, o friteuza, care arata ca un ceaun, dar este din inox. Nu are fund dublu - cum ar fi mai bine - dar am reusit sa prajesc un pui si in acest ceaun modern. Am asezat ceaunul pe un ochi mijlociu, pe care l-am aprins la foc potrivit spre mic. Am pus doua degete de ulei in ceaun, pentru ca puiul sa intre, cam un sfert, in ulei.

 

Am asteptat vreo 5 minute sa se incinga uleiul, apoi am asezat usor puiul in ceaun, cu spinarea in jos.


Am acoperit ceaunul cu un capac si am lasat puiul sa se prajeasca.

 

Am mai verificat, din cand in cand, pentru ca nu mai stiam exact, cam cat trebuie sa stea pe fiecare parte. Partea cu spinarea a fost gata, rumenita bine, cam dupa 30 de minute. Se vedea deja ca se rumenise, in lateral.


L-am ridicat putin cu o furculita, ca sa vad cat de bine era prajit pe spinare. Era gata, asa ca am incercat sa-l ridic si sa-l asez pe o parte - dar puiul s-a prabusit pe partea cealalta si a sarit ulei pe aragaz ... putea sa fie pe mana mea! Voi sa nu faceti asa!


Stiam ca trebuie sa intorc puiul cu ajutorul a doua furculite, dar "m-am grozavit" eu asa si m-am crezut mai priceputa decat sunt, dar mi-am primit lectia. Am intors apoi puiul pe o parte, cu ajutorul a doua furculite, cu care am apucat puiul, infigandu-le bine de o parte si de alta, chiar la mijloc, pe sub osul pieptului.


Puiul trebuie rotit cu cate 90 de grade, pentru a se praji bine si uniform, pe toate partile.
Am lasat puiul pe o parte si am pus capacul, dar acesta nu mai statea bine, pentru ca puiul era mai inalt, in aceasta pozitie. De aceea, am asezat capacul cumva in echilibru.


Dupa vreo 12 minute, am controlat puiul si am constatat ca s-a cam ars, desi nu asa grav. Cred ca trebuia sa-l las mai putin, cam 10 minute. Am intors puiul pe partea care venea la rand, adica pe piept, si l-am lasat 20 de minute.

 

Am micsorat si focul si l-am lasat la mic de tot, pentru ca uleiul deja se incinsese si altfel restul puiul s-ar fi ars, fara sa se patrunda bine.


Dupa ce am verificat usor si pieptul, am rotit puiul cu inca 90 de grade, pe partea cu cealalta aripa si l-am mai lasat inca 10 minute. S-a prajit putin cam mult, pe partea cu care a stat lipit de fundul ceaunului de inox, ceea ce nu s-ar fi intamplat la un ceaun obisnuit.


Cand a fost gata, am scos puiul cu ajutorul celor doua furculite, pe un platou.


Puiul era gata sa fie servit! Noi l-am mancat dupa vreo 2-3 ore, pentru ca preferam puiul rece - ca si curcanul.


In acest timp, am facut mujdeiul si mamaliga, pentru ca doar pentru asta am facut pui la ceaun, ca sa fac pui cu mujdei si mamaliguta. Daca avem pofta de ceva special, mancam puiul la ceaun cu maioneza de usturoi.
Altfel, fac un mujdei obisnuit, ca pentru orice pui cu mujdei si mamaliguta.


Pofta buna si voua!

Comentarii

Postări populare